Add- Utredningen

| Postat i: SannaNilssonLidin, tankar & känslor
1

Del 2

 

 

De på bup hade försökt i över ett år att förstå vad det är som bekymrat mig under en sådan lång tid, men när vi inte kunde hitta en riktig anledning och en läkare tog fram frågan igen som jag hade under högstadiet, om att jag ev. kanske hade ADD började utredningen omedelbart och jag blev deras högsta prioritet eftersom att jag snart skulle fylla 18.

Jag var på möten ibland 2ggr i veckan, och gjorde även tester hos specialpedagogen Hjördis på skolan. 

 

 

Såhär gick utredningen till:

 

Första testet var att jag hade en bunt med klossar i rött och vitt, vissa sidor var halva vit och halva röd. Jag fick en bild som jag sedan skulle göra samma mönster med klossarna. Anne (min psykolog) tog då tid på alla.

 

Andra testet så tog hon fram en massa ord som jag skulle beskriva med andra ord. Kan då säga att jag kanske hade hört talas om 3 av de 30 ord jag skulle förklara, och kunde inte ens gissa mig till någon utav dom.

 

Tredje testet var det frågor på saker som alla ska kunna. Typ hur många timmar är det på ett dygn.
Jag minns dock att jag fick en brain fart på fråga som jag egentligen kunde svaret på (vad kallas den linje som går i mitten på jordklotet), haha.

 

Fjärde testet visade hon en bild för mig, fick kolla på den i 10 sekunder, och skulle därefter rita den (ännu en gång tog hon tid) och sen gjorde vi några test, så fick jag rita den igen (tog även tid här).

 

Femte testet Fick ord upplästa för mig och jag skulle stava dom rätt.

 

Sjätte testet Fick en text som jag skulle läsa och skriva in ord som saknades, och skulle göra så många jag kunde under några få minutrar. Här såg dom att jag svarade rätt på de jag hann med, men läste långsamt. Jag menar, häftet var 5 sidor och jag hann just börja på andra.

 

Sjunde testet Sätta siffror och ord i ordning (under tidtagning)

 

Åttonde testet Se "ord" och nummer som jag skulle läsa upp för att höra om jag kunde uttala dom rätt. Det var ett halvt A4 där det stod så här:

"ji akr kkmsö ldkr ksen srgni mkdrgk rriit svbur dnbju avbret egtbd" osv

Och det skulle jag alltså läsa upp högt. Ni kan nog förstå att jag kände mig hur dum som helst. Uttalade visst 2 fel.. alltså lol va?

Sifforna var dock bara så här:

85893 1123 52 9504 100859 osv

 

Nionde testet (tionde, elfte, tolfte...) massor med olika tester där jag skulle svara frågorna på något utav de här svarsalternativen: inte alls, lite, ibland, ofta, mycket ofta

 

Tionde testet Det där jävla dator testet var värst! Här skulle man se hur min koncentration var samt hur snabb jag är.
Det var en indisk man som sa "one" och "two". På dataskärmen som var helt svart fanns en röd ruta där det poppade upp antingen en etta eller en tvåa. Jag skulle bara klicka då han sa "one" eller när ettan kom fram i rutan.

Det här testet höll alltså på i över 15 fucking minuter!!!

 

*något som var lite roligt var att när jag skulle göra testet var när Anne stängde dörren så fick hon med sig hela handtaget i handen, och blev därmed instängda, och vi fick ringa efter hjälp att någon annan skulle öppna dörren utifrån.

 

Utöver de testerna fick jag även göra tester med bästa läkaren Olof, som lyssnade på mitt hjärta, andning, ”testa stå på ett ben”, ”blunda och stå still” (det var sjukt svårt men tydligen stod jag helt still), kolla vikt, längd, veva med armarna, osvosv.

Träffade även en barnläkare som kollade i mina öron, i näsan, mina halsmandlar och om jag snarkar.

 

Anledningen till varför jag kallar honom för ”bästa” är för han var den som tog upp utredningen då han kom ihåg att jag tagit upp det här med ADDn förut. Han skickade ut mina föräldrar ur rummet (för varken psykologen eller socionomen gjorde det på något utav våra möten trots att jag sagt ett flertal gånger att jag inte tänker prata så länge de är i rummet). Han bad oss även att åka till vårdcentralen för att lämna blodprover för att se om det fanns något annat som kunde orsaka problemen med sömnen (det var då jag fick reda på hypoteryosen), och han lyssnade helt enkelt och tog mig på allvar!

Hittills till Add- Utredningen


Sofia Kihlström

Vad intressant det var att läs de här inläggen 🙂

Svar: så bra!
Sanna


URL: http://sofffiak.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: