ADD- om diagnosen och dess svårigheter för mig

| Postat i: SannaNilssonLidin, tankar & känslor
0

Del 1

 

Det kommer komma några till delar

inom ADDn som jag vill ta upp,

men tycke att vi började med "det dåliga". 

 

Om ADD.

ADD står för attention deficit disorder, och är en form av ADHD som är en funktionsnedsättning som kortfattat innebär att man har svårigheter att både koncentrera sig och att förstå instruktioner. Det är vanligare bland kvinnor än män, och diagnoseras oftast sent.

ADD är något man föds med, och går inte att ”bota”.

 

 

Vad skiljer ADD från ADHD?

ADD har många likheter med ADHD, fast med en stor skillnad- en person med ADD har inga problem med att sitta still. Snarare tvärtom, och har svårt att komma igång.

Detta är anledningen till varför det är betydligt mycket svårare att diagnosera någon med ADD, just på grund av det inte syns utåt lika lätt.

 

 

Vanliga symptomer på ADD

 

  • Mycket lättdistraherad
  • Har svårt att följa instruktioner
  • Koncentrationssvårigheter
  • Svårt att organisera sin vardag och sina saker
  • Lever i ofta i kaos: andra tycker de har det stökigt på skrivborden medan de ser det som bra organiserat.
  • Alltid försen med inlämningar
  • Otålig
  • Humörsvängningar som pendlar snabbt upp och ner
  • Har svårigheter att lyssna på vad du säger
  • Växlar från en oavslutad aktivitet till en annan
  • Har svårt att komma igång



Andra problem som kommer med ADD

Det här är något som har upptäckts på senare tid.

Personer med ADD verkar i högre grad drabbas av andra störningar som depression, ångest och självdestruktivt beteende. En del har dragit slutsatsen att kvinnors problem verkar följa med högre upp i åldrarna.

 

 

Vad den gav för svårigheter för mig. I punktform

Det började redan när jag var liten.

>Man kunde ofta se mig doodlandes över skrivblock under lektionerna.<

 

  1. Svårt att förstå instruktioner. Jag var sen med inlärningen av att läsa, skriva och stava. Jag förstod sällan uppgifterna och blev betraktad som korkad.

    När en lärare hade genomgång, gav sedan ut uppgifterna började mina klasskamrater genast med att arbeta, medan jag satt kvar och lotsades som att jag också förstod. När ingen annan behövde fråga lärarna gång på gång så ville jag inte vara den enda personen som gjorde det, och det fick mig att känna mig dålig och misslyckad.
  2. Det här med att inte förstå uppgifter och att ha problem med att påbörja och avsluta grejer var det som ledde till sista minuten- eller sena inlämningar.
  3. Jag hade aldrig någon koncentration under lektionerna, och nu vet jag att det var på grund av alla ljuden (prat, skratt, hög musik osv) som var i klassrummet. Jag minns att på lässtunderna vi hade så satt jag oftast och höll för öronen samtidigt som jag läste, och det minsta lilla ljud som kom fick jag läsa om hela sidan för att förstå något, ibland flera gånger.
  4. Jag kan göra/säga saker utan att tänka mig för och kommer efteråt på att det där skulle jag nog kanske inte ha sagt.
  5. Jag är väldigt otålig. Om jag bad dig att skicka saxen nu vill jag fan ha den nu!
  6. Jag har extra kännslig hud då vissa tyger eller lappar som sitter i kläderna kan jag reagera starkt på. De kan göra riktigt ont, och kläder som för andra är sköna kan stickas eller klia så mycket på mig att jag helt enkelt inte står ut. T.ex att sova på ett gammalt lakan kan kännas som sandpapper.
  7. Jag kan lätt bli rastlös då jag t.ex kanske inte kan koncentrera mig på filmen jag kollar på.. Du kan ofta se mig röra på benen, fötterna, hålla på med mobilen, suddet eller pennan bara för att jag inte klarar av att bara sitta och göra ingenting.
  8. Att fatta beslut är nästan omöjligt
  9. Jag kan inte komma ihåg enkla uppgifter. 
  10. Jätte dåligt minne
  11. Jag fastnar och överdriver. När jag väl börjar med en uppgift, hittar koncentrationen, sitter jag där i timmar. Spelar ingen roll vad det är, jag sitter där tills det är klart och det ska vara så jävla perfekt och detaljerad jag bara kan få det.
  12. Hur mycket jag jobbar, hur mycket jag än försöker så lyckas jag ändå aldrig att nå dit jag egentligen vill.
  13. Jag undviker uppgifter som kräver mental uthållighet, typ läxor.
  14. Jag gör grejer som gör att folk blir arga på mig, och jag förstår inte varför dom blir så arga, jag tyckte inte att jag hade gjort något för att det skulle bli så.
  15. Jag har svårt för ögonkontakt. När någon talar till mig kan jag numera kolla dom i ögonen, men direkt jag säger någon åker blicken iväg, överallt förutom personen/personerna jag pratar med. Det blir bara ännu värre ju fler det är, och om jag inte känner dom så bra.

 

 

Här har vi lite olika ”citat” som jag hittat om ADD som beskriver det kortfattat och på ett litet roligt sätt.

 

I don't really understand why                I base most of my fashion sense on what doesn't itch.

it considered normal to stare                  

at someones eyeballs.                                                The best way to think of ADD is not

                                                                              as a mental disorder, but as a collection of

You can't judge my choices                                         traits and tendencies that define

without knowing my reasons                                          a way of being in the world

            

I wish I could sleep but my damn ADD kicks in                       ADD & ADHD are not a disorder

and basicly, one sheep, two sheep, cow, turtle, duck                               or a deficiency.

old Macdonald had a farm, HEEEEY MACARENA!!!                        They are a superpower!

                                                                                                    We can think about far many more

"Attention defic disorder" should be called "attention                   things at one time, and we

to lots & lots & lots of things & some other stuff except the                often Hyper-focus on

one thing I should be really paying attention to disorder"      interesting topics. It's a good thing.

 

 

Antal gånger jag skrev ordet ADD: 17 

Hittills till ADD- om diagnosen och dess svårigheter för mig





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: