PART 3- BERÄTTA OM SJÄLVSKADEBETEENDET

| Postat i: SannaNilssonLidin, tankar & känslor
0
 

Dag 21
Har du försökt sluta självskada i det förflutna? Vad gör du annorlunda denna gången?


Flera gånger. Var nog i borjan av andra året på gymnasiet jag verkligen försökte, men det gick upp och ner. Försökte hålla mig så länge jag kunde, och när jag gjorde det försökte jag göra så lite som möjligt.

Numera när jag känner att jag vill skära mig skriver jag till någon utav mina vänner- eller flera samtidigt så jag har flera personer som samtidigt pratar med mig så jag kommer in på andra tankar. Alla reagerar olika då vissa börjar skicka roliga videos, andra ber mig skriva varför jag vill göra det medan andra tar in oss på ett samtalsämne om något helt annat. Eller läsa Ernst Kirchsteiger citat haha.

 
 
 
 

Dag 22
Var känner du dig lugnast?


Hemma i mitt rum! Ser gärna på film eller serier så är jag helnöjd.

 

 

 

 

Dag 23
Av inspirerande citat, vilket är din favorit?

"you don't have to be amazing to love doing something" - Connor Franta

"i want a life i don't need a vacation from"

"if you're going through hell keep going" - Winston Churchill

 

 

 

 

Dag 24
Vilka är dina största triggers och varför?

Hur hemskt det än är att säga det, min familj. Tror det har att göra med att deras ord betyder mer än om en random person skulle säga något, och därmed tar jag åt mig mer. Sen så har alla en tendens att göra mig så otroligt jävla arg för absolut ingen anledning och det är något jag har noll kontroll över. En minut för mycket kring min mamma och jag har extremt starka tankar om många dumma saker jag kan göra mot mig själv.
Sen är pressen jag har på mig själv något som också har gjort att jag gör det då jag kanske inte uppnår något jag ville så måste jag "straffa mig". Vill inte gå in allt för mycket i detalj då det kan ge förslag på saker och vara extremt triggande.

 

 

 

 

Dag 25
Vet du någon statistik över självskadebeteenden?

Nej, och jag tror de som finns inte är så rätt då det inte har undersökts så mycket. Jag har dock varit med och bidragit till en undersökning för inte så länge sen där man fick svara på frågor för att försöka förklara så fler får förståelse för det!

 

 

 

 

Dag 26
Vad är det som gör dig gladast?

Var med mina vänner, fota, spela med orkestern, resa, åka/köra bil till ställen långt bort, allmänt att göra saker utomhus (komiskt att där jag är mäst obekväm är jag dessutom gladast).
Att ibland bara sitta ner och läsa en bok i stor tystnad (ADD problem, kan inte koncentrera mig annars) i min ensamhet haha.

 

 

 

 

Dag 27
Diskutera dina framgångar som du har haft

Kan göra det i punktform

  • Jag slår rekord för varje dag som går
  • Jag är snart 1 år skadefri
  • Jag pratar mer om min psykiska hälsa
  • Jag står upp för mig själv och säger till om jag inte trivs
  • Accepterar att jag kommer ha mina dåliga dagar, och trots att vänner är i stan ska jag inte tvinga mig ut och vara med dom bara för att jag "känner mig tvingad"
  • Jag gör saker jag inte är bekväm med, för att vinna över mina rädslor
  • Jag har på mig de kläder jag vill ha på mig (i en viss gräns, man ska börja smått)
 
 
 
 

Dag 28
Vilka kortsiktiga mål har du?

Har inget kortsiktigt mål med skadebeteendet mer än att nå 300, och sen 365 dagar skadefrihet.
Sen är ju målet att hålla i det.

 

 

 

 

Dag 29
Följer du några bloggar om självskador?

Nope, ingen som jag kan komma på direkt.

 

 

 

 

Dag 30
Lägg upp din favorit bild av dig själv och skriv ett positivt meddelande att se tillbaka på.

Den absolut svåraste hittilst! 

Fick bli den oredigerade bilden också..
Har som ingen favoritbild på mig själv, men när jag såg den här bilden i kameran efter balen, tänkte jag "vem är det där" innan jag såg att det var jag, haha, och därför fick det bli det den här då jag försöker kliva ur bilen på ett snyggt sätt.
 
Okej.. Jag får väl nu bara säga till mig själv att jag får fortsätta kämpa på så gott jag bara kan. Det är okej att ha dåliga dagar, och att inte vela göra någonting du tycker om. Tvinga inte dig själv till att göra något du inte vill, vare sig det är att gå till orkestern eller att vara med vänner. Ge inte upp för fort och försök verkligen med skolan trots att du själv vet att du kommer att faila redan i oktober- se till att faila i november istället för en gångskull! hahah
En dag kommer du må bättre. Var stark!
Hittills till PART 3- BERÄTTA OM SJÄLVSKADEBETEENDET





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: