Part 2- berätta om självskadebeteendet

| Postat i: SannaNilssonLidin, tankar & känslor
1
* KAN VARA TRIGGANDE *

 

Dag 11
Konstigaste plats (tex skola, park etc.) som du har självskadat på?

Jag gjorde det oftast hemma, antingen någonstans i mitt rum eller i lilltoan. Men det har hänt att jag gjort det både på tunaskolan och i lärkan.

 

 

Dag 12
Var gömmer du dina "verktyg"?

Olika ställen. Jag kunde ha dom i gamla läkerolaskar, skrivbordslådan, garderoben, toaletten... Det beror helt på vilket utav föremålen jag använde mig av. Sen hade jag en stash i mitt rum med kirurgisk tejp, plåster, bandage, papper, osv för att lätt "städa undan" efter mig.

 



Dag 13
Vad är den största insikten du fått om självskadebeteende?

Att jag faktiskt blev riktigt sjuk med det. Det tog över utan att jag märkte det, och all tid på dagarna gick åt att planera självskadandet och måltider (om jag skulle äta eller inte).
Det är faktiskt ett typ av missbruk, man tror att det gör något bättre för än fast det egentligen bara gör det värre.

 

 

 

Dag 14
Finns det någon du anser vara en inspiration för ditt tillfrisknande från självskadet?

Om det ska vara någon som har en liten del i det ska det vara Sofia, då inläggen på hennes blogg fick mig att tänka om mer eller mindre, och se saker på ett annat sätt. Sen får jag väl hoppas att jag inspirerat mig själv efter det och tillsammans med lyckan och stödet från andra.

 

 

 

Dag 15
Besöker du några hemsidor om självskador, och isåfall vilka?

Nä, inte direkt.

 

 

 

Dag 16
Vilka råd skulle du ge någon som är påväg att självskada. 

Jag suger på att ge råd....... men, jag skulle säga att; du vill inte veta det här genom den vägen jag lärde mig det, så jag hoppas att du tänker på det här och försöker hitta något annat att göra istället för att skada sig själv, då det kommer inte hjälpa dig och det kommer definitivt inte lösa några problem. Att självskada kan starta som något "litet" men utan att du vet om det själv så kan det bli farligt för dig själv. Är det något som får dig glad, och på andra tankar? Gör då den grejen, och prata med någon om att du vill skada dig själv och varför. Det är svårt att våga erkänna det för andra, om inte bara för sig själv, men försök iallfall. Skriv ner vad du känner, skrik i en kudde, vad som helst. Ett liv med ett beroende att skada sig själv är något man inte vill ha!



Dag 17
Känner du någon annan som självskadar?

Ja, ett par stycken som gör det mer eller mindre och på olika sätt. För som många inte vet så är självkanande inte bara att skära sig själv.




Dag 18
Skriv ett brev till dit framtida självskadefria jag.

Ugh okej... Jag är snart 19 år, har snart varit självkadefri i 300 dagar, och alltså snart 1 helt år! Jag hoppas att framtida jag är fortfarande självskadefri, men det är samtidigt okej om jag har relapsat en eller två gånger, huvudsaken är att jag fortfarande har som mål att bli helt självskadefri, och om det betyder att jag måste starta om några gånger, so be it.

Jag kämpar på så gott det går varje dag, och försöker hela tiden hitta nya metoder att styra över tankarna på annat.
Jag hoppas iallafall att varje gång du får tankarna, känslorna, temperamenten och paniken, att kroppen inte ställer in sig direkt på att enda sättet att få bort det är att skada dig själv.




Dag 19
Skriv ner fem anledningar till att det är värt att bli självskadefri

1. Du får ditt liv tillbaka
2. Du lär dig ta hand om dina känslor på annat sätt
3. Man slipper alla besvikna ansikten från alla man känner
4. Du behöver inte längre utgå din outfit från att dölja nya sår och ärr
5. Du blir mentalt starkare på alla sätt

 



Dag 20
Vilket är dit klaraste minne av att ha självskadat?

Alltså, det måste vara en natt då jag fick panikattacker stup i kvarten. Hade haft ångest i princip hela dagen, och jag försökte så gott jag kunde att inte skada mig då jag var på rekord med 70 dagar. Jag smög ut ur huset, gick en promenad och rökte cigaretter i hopp om att de skulle lugna mig (är ingen rökare egentligen), men när det inte hjälpte gick jag in och duschade. Det hjälpte inte heller så jag satte mig på golvet i badrummet och gjorde det... Och kunde inte sluta... Gjorde det på flera ställen... Slutade.... och sen började jag om igen... Höll på i timmar. Den natten sov jag så jävla dåligt! Hela kroppen ömmade, jag vaknade av att kudden var blöt och att jag grät för att det gjorde så ont.

Eller den gången då det kom blod på ställen i hallen, möbler, golvet och tapeten i mitt rum- denna gång var btw sista gången jag skar mig.

Hittills till Part 2- berätta om självskadebeteendet


Sofia Kihlström

Men fina du!! vet inte vad jag ska säga. Blir helt jävla tårögd ❤️❤️❤️

Svar: kraaaam ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤
Sanna


URL: http://sofffiak.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: